Recruitment Swapfiets

Hoe vind je talent als je bizar hard groeit?

Bedrijf

Swapfiets

 

Situatie

Swapfiets – je weet wel, met die blauwe voorband – staat aan de vooravond van een bizarre groei (zomer 2017). Er moet geschaald worden op alle vlakken: fietsen, klanten en bovenal als het gaat om retegoeie, ambitieuze werknemers. Maar hoe vind je nieuwe collega’s als je naamsbekendheid nog laag is én je zelf niet precies weet hoe je talent binnenhaalt?

 

Uitwerking

Swapfiets werkte nog zonder recruitment strategie en – tools. Sollicitaties kwamen nog per e-mail binnen en er was geen duidelijkheid over welke kandidaat al een reactie had gehad, laat staan wie er wanneer werd uitgenodigd. In no time implementeerde ik een simpele, gebruiksvriendelijke tool om de sollicitanten te beheren: Homerun (ATS). We kregen niet alleen meer overzicht qua recruitment proces, maar met Homerun kon ik ook meteen een aantrekkelijke werken-bij site (career site) maken. Hiervoor bedacht ik ook een nieuw vacature format en herschreef ik de vacatures. Ik ging ook direct aan de slag met zelf actief sourcen (voornamelijk vanuit eigen netwerk en via LinkedIn) waardoor de stroom aan kandidaten toenam. Tot slot voerde ik ook de sollicitatiegesprekken en leerde ik collega’s bij Swapfiets hoe ze dit zelf goed kunnen doen.

 

Resultaat

In nog geen 3 maanden tijd (3 dagen per week) stond er een strak recruitment proces, waren er tientallen nieuwe collega’s aangenomen én was de werken-bij site (career site) een feit. En dat allemaal zonder hulp van development of designers; dit gehele project heb ik zelfstandig kunnen doen.

 

Als Jodi binnen komt ontstaat er een goede energie waarin dingen gebeuren. Bij Swapfiets heeft Jodi een enorme meerwaarde geleverd door het inzetten van haar creativiteit en ervaring. Zo veelzijdig als Jodi, kom je ze niet vaak tegen. – Steven Uitentuis, Managing Director Swapfiets